Sluiten

Autorijden in Florida

Autorijden in Florida wijkt in grote lijnen niet veel af van autorijden in Nederland. Er wordt rechts gereden, veel verkeersborden zoals wij ze kennen worden ook in Amerika gebruikt en wie de Engelse taal een beetje machtig is, begrijpt ook alle borden waar teksten op staan zoals bijvoorbeeld bepaalde uitzonderingen op een regeltje. Er zijn echter ook een aantal verschillen waarvan een aantal belangrijk zijn om te weten als je gaat autorijden in Florida. Alle regels met betrekking tot parkeren vind je op de pagina over parkeren.

Positie op de weg

Net als in Nederland geldt dat jouw positie op de weg zo rechts mogelijk is. Als er plek is rijd je in principe op de rechterbaan. In de praktijk wordt het echter anders uitgevoerd en zul je merken dat rechts inhalen hier ook de normaalste zaak van de wereld is als gevolg van de manier waarop men met de rijbanen omgaat.

Als je op een snelweg rijdt dan is die vaak meer dan 2 x 2 rijstroken breed. Niet zelden worden er per rijrichting drie, vier of zelfs nog meer rijstroken gebruikt. In de regel zit het verkeer dat binnenkort af moet slaan op de rechterbaan, net als het allerlangzaamste verkeer. De linkerrijbaan is voor de mensen die op willen schieten en de middelste rijbaan of rijbanen zijn voor de rest.

In de praktijk zijn de middelste rijbanen de meest gebruikte rijbanen. Door dit systeem toe te passen krijg je automatisch ook het gevolg dat er rechts ingehaald wordt. Dit kan en mag in Florida. Als Nederlander moet je er dus ook rekening mee houden dat je goed op moet letten op het moment dat je van rijstrook wisselt, kijkt of er geen verkeer langs die kant aan het inhalen is. Op tweebaanswegen is het gebruikelijk dat je wel zoveel mogelijk op de rechterbaan rijdt en dat er links ingehaald wordt.

parkeren

parkeren

Parkeren in Florida wijkt niet veel af van parkeren in Europa: vaak is het lastig om een plekje te vinden en parkeren kost steeds meer geld.

lees verder
valet parking

valet parking

Bij hotels, restaurants en clubs wordt vaak 'valet parking' aangeboden. Je auto wordt door een medewerker geparkeerd en weer voorgereden.

lees verder

Voorrang

Hoewel officieel ook in Amerika geldt dat rechts voorrang heeft, wordt echter in de praktijk de voorrang op kruisingen en splitsingen vrijwel altijd door de ook bij ons bekende achthoekige ‘STOP’-borden geregeld. In het geval er bij een kruising geen stopbord staat dan kun je er van uit gaan dat je voorrang hebt en dat anderen wel een stopbord te zien krijgen.

In het geval je een stopbord ziet moet je helemaal tot stilstand komen voor de bijbehorende stopstreep. In veel gevallen lijkt dit compleet overbodig omdat je goed kunt zien dat er absoluut geen verkeer aankomt, maar de naleving kan streng gecontroleerd en beboet worden. Indien het een ongelijkwaardige kruising betreft laat je eerst het verkeer dat voorrang heeft rijden waarna je pas zelf aan de beurt bent. Het doorrijden na een stopbord geschiedt in de volgorde van stilstaan. Degene die als eerste voor de stopstreep stilstond mag ook weer als eerste gaan rijden.

Gelijkwaardige kruisingen herken je aan stopborden met daaronder een aanduiding ‘4-WAY’, ‘4-WAY X-ING’ of ‘ALL’. De voorrang is in dat geval altijd in volgorde van stoppen. Door dit systeem krijg je nooit dat een hele rij auto’s voorrang heeft op de rest, maar dat je redelijk snel door kunt rijden.

Voetgangers

Op officiële voetgangersoversteekplaatsen hebben alle voetgangers in Florida altijd voorrang op het overige verkeer. Doorrijden kan je op een flinke boete komen te staan.

Fietsers

Ook fietsers hebben veelal vooral op automobilisten als ze op een fietspad rijden. Vooral in het westen van Florida en op de Keys kun je regelmatig te maken krijgen met een fietspad dat de weg doorkruist en waarbij de fietsers in dat geval voorrang hebben.

Doorrijden bij rood

In Amerika is het meestal toegestaan om bij rood licht door te rijden als je rechtsaf slaat. Dit mag alleen als je eerst volledig tot stilstand bent gekomen en er zeker van bent dat je het verkeer niet hindert als je doorrijdt. Als het niet toegestaan is om bij rood licht toch rechtsaf te slaan dan staat dat duidelijk aangegeven. Dit gebeurt door de melding ‘NO TURN ON RED’. Indien er twee rijstroken zijn om rechtsaf te slaan mag je meestal alleen maar vanaf de meest rechtse rijstrook doorrijden bij een rood verkeerslicht.

Alcohol

Het rijden onder invloed van alcohol of drugs is in Florida ten strengste verboden. Ook de aanwezigheid van aangebroken flessen of blikken alcoholische dranken in de cabine is ten strengste verboden, zelfs als deze leeg zijn.

TIP

eerst een goede nachtrust

Op het moment dat je in Florida per vliegtuig aangekomen bent dan heb je er een vermoeiende reis op zitten en moet je eventjes zes of zeven uur tijdsverschil overbruggen. Het is daarom aan te raden om de eerste overnachting vlak bij het vliegveld te boeken om de volgende dag pas aan je rondreis door Florida te beginnen. Op die manier voorkom je dat je te moe achter het stuur kruipt en misschien je vakantie wel met een ongeval begint.

Snelheid

De maximumsnelheid varieert in Florida flink. Op de zogenaamde ‘interstates’ mag je op redelijk wat plekken 70 mijl per uur rijden, wat neerkomt op ruim 110 kilometer per uur. Op sommige stukken en wegen kan echter een (soms aanzienlijk) lagere maximumsnelheid gelden. Goed opletten tijdens het autorijden, want het overtreden van de snelheidsregels kan je een leuke bekeuring als souvenir opleveren. Naast een maximumsnelheid geldt er op sommige wegen ook een minimumsnelheid.

Weggedrag

Naar onze mening is het autorijden in Florida meer relaxed dan in Nederland. Automobilisten zijn in de tegel minder gehaast, een stuk hoffelijker en zelden agressief in hun rijgedrag. Iemand er even tussen laten is hier vrijwel vanzelfsprekend en op een enkele idioot na heb je hier veel minder last van bumperklevers, snelheidsduivels of automobilisten die op een andere manier het verkeer in gevaar brengen. Het verschil in mentaliteit merk je vooral als je eenmaal weer terug bent in Nederland en weer zo’n pukkelhoofd in een leasebakje ziet slalommen tussen het overige verkeer.

autorijden