Auto rijden in Florida
Autorijden in Florida wijkt in grote lijnen niet veel af van
autorijden in Nederland. Er wordt rechts gereden, veel verkeersborden zoals wij
ze kennen worden ook in Amerika gebruikt en wie de Engelse taal een beetje
machtig is begrijpt ook alle borden waar teksten op staan zoals bijvoorbeeld
bepaalde uitzonderingen op een regeltje. Er zijn echter ook een aantal
verschillen waarvan een aantal belangrijk zijn om te weten als je gaat
autorijden in Florida. Alle regels met betrekking tot parkeren vind je op de
pagina over parkeren.
Positie op de weg
Net als in Nederland geldt dat jouw positie op de weg zo rechts mogelijk is. Als
er plek is rijdt je in principe op de rechterbaan. In de praktijk wordt het
echter anders uitgevoerd en zul je merken dat rechts inhalen hier ook de meest
normale zaak van de wereld is als gevolg van de manier waarop men met de
rijbanen omgaat.
Als je op een snelweg rijdt dan is die vaak meer dan 2 x 2 rijstroken breed.
Niet zelden worden er per rijrichting drie, vier of zelfs nog meer rijstroken
gebruikt. In de regel zit het verkeer dat binnenkort af moet slaan op de
rechterbaan, net als het allerlangzaamste verkeer. De linkerrijbaan is voor de
mensen die op willen schieten en de middelste rijbaan of rijbanen zijn voor de
rest. In de praktijk zijn de middelste rijbanen de meest gebruikte rijbanen.
Door dit systeem toe te passen krijg je automatisch ook het gevolg dat er rechts
ingehaald wordt. Dit kan en mag in Florida. Als Nederlander moet je er dus ook
rekening mee houden dat je goed op moet letten op het moment dat je van
rijstrook wisselt kijkt of er geen verkeer langs die kant aan het inhalen is. Op
tweebaanswegen is het gebruikelijk dat je wel zoveel mogelijk op de rechterbaan
rijdt en dat er links ingehaald wordt.
Voorrang
Hoewel officieel ook in Amerika geldt dat rechts voorrang heeft, wordt
echter in de praktijk de voorrang op kruisingen en splitsingen vrijwel
altijd door de ook bij ons bekende achthoekige ‘STOP’-borden geregeld. In
het geval er bij een kruising geen stopbord staat dan kun je er van uit
gaan dat je voorrang hebt en dat anderen wel een stopbord te zien krijgen.
In het geval je een stopbord ziet moet je helemaal tot stilstand komen
voor de bijbehorende stopstreep. In veel gevallen lijkt dit compleet
overbodig omdat je goed kunt zien dat er absoluut geen verkeer aankomt,
maar de naleving kan streng gecontroleerd en beboet worden. Indien het een
ongelijkwaardige kruising betreft laat je eerst het verkeer dat voorrang
heeft rijden waarna je pas zelf aan de beurt bent. Het doorrijden na een
stopbord geschiedt in de volgorde van stilstaan. Degene die als eerste
voor de stopstreep stilstond mag ook weer als eerste gaan rijden.
Gelijkwaardige kruisingen herken je aan stopborden met daaronder een
aanduiding ‘4-WAY’, ‘4-WAY X-ING’ of ‘ALL’. De voorrang is in dat geval
altijd in volgorde van stoppen. Door dit systeem krijg je nooit dat een
hele rij auto’s voorrang heeft op de rest maar dat je redelijk snel door
kunt rijden.

Voetgangers
Op officiële voetgangersoversteekplaatsen hebben alle voetgangers in
Florida altijd voorrang op het overige verkeer. Doorrijden kan je op een
flinke boete komen te staan.
Fietsers
Ook fietsers hebben veelal vooral op automobilisten als ze op een fietspad
rijden. Vooral in het westen van Florida en op de Keys kun je regelmatig
te maken krijgen met een fietspad dat de weg doorkruist en waarbij de
fietsers in dat geval voorrang hebben.
Doorrijden bij rood
In Amerika is het meestal toegestaan om bij rood licht door te rijden als
je rechtsaf slaat. Dit mag alleen als je eerst volledig tot stilstand bent
gekomen en er zeker van bent dat je het verkeer niet hindert als je
doorrijdt. Als het niet toegestaan is om bij rood licht toch rechtsaf te
slaan dan staat dat duidelijk aangegeven. Dit gebeurt door de melding ‘NO
TURN ON RED’. Indien er twee rijstroken zijn om rechtsaf te slaan mag je
meestal allen maar vanaf de meest rechtse rijstrook doorrijden bij een
rood verkeerslicht.
Alcohol
Het rijden onder invloed van alcohol of
drugs is in Florida ten strengste verboden. Ook de
aanwezigheid van aangebroken flessen of blikken alcoholische dranken in de
cabine is ten strengste verboden, zelfs als deze leeg zijn.

Tip: eerst een goede nachtrust Op het moment dat je
in Florida per vliegtuig aangekomen bent dan heb je er een vermoeiende
reis op zitten en moet je eventjes zes of zeven uur tijdsverschil
overbruggen. Het is daarom aan te raden om de eerste overnachting vlak bij
het vliegveld te boeken om de volgende dag pas aan je
rondreis door Florida te beginnen. Op die manier voorkom je dat je te
moe achter het stuur kruipt en misschien je vakantie wel met een ongeval
begint.
Snelheid
De maximumsnelheid varieert in Florida flink. Op de zogenaamde 'interstates'
mag je op redelijk wat plekken 70 mijl per uur rijden, wat neerkomt op
ruim 110 kilometer per uur. Op sommige stukken en wegen kan echter een
(soms aanzienlijk) lagere maximum snelheid gelden. Goed opletten tijdens
het autorijden want het overtreden van de snelheidsregels kan je een leuke
bekeuring als souvenir opleveren. Naast een maximumsnelheid geldt er op
sommige wegen ook een minimumsnelheid.
Weggedrag
Naar onze mening is het autorijden in Florida meer relaxed dan in
Nederland. Automobilisten zijn in de tegel minder gehaast, een stuk
hoffelijker en zelden agressief in hun rijgedrag. Iemand er even tussen
laten is hier vrijwel vanzelfsprekend en op een enkele idioot na heb je
hier veel minder last van bumperklevers, snelheidsduivels of
automobilisten die op een andere manier het verkeer in gevaar brengen. Het
verschil in mentaliteit merk je vooral als je eenmaal weer terug bent in
Nederland en weer zo’n pukkelhoofd in een leasebakje ziet slalommen tussen
het overige verkeer. Meer over autorijden in Florida
USA Tourist - driving tips |